Islanda është kilometra përpara shumicës së vendeve të tjera evropiane kur bëhet fjalë për EV. Fjalë për fjalë.
Vendi tani ka pjesën e dytë më të madhe të tregut në botë pas Norvegjisë, pavarësisht nga fakti se vetëm pak vite më parë Islandës i mungonte plotësisht infrastruktura e karikimit e nevojshme për të mbuluar territorin e ishullit dhe për të drejtuar një numër të konsiderueshëm automjetesh elektrike.
Në gjysmën e parë të vitit, rreth 85 për qind e makinave private të shitura në Islandë ishin plug-in. Numri i makinave elektrike të shitura në treg në ishull është rritur me 25 për qind këtë vit nga 60 për qind e të gjitha automjeteve të regjistruara rishtazi në vitin 2021 dhe 46 për qind në 2020.
Për krahasim, numri i automjeteve elektrike në Gjermani ishte 13.5 për qind e të gjitha automjeteve të reja të regjistruara; në Francë, ajo ishte 12.3 për qind dhe në MB ajo përbënte 16.5 për qind.
Pse Islanda po ecën kaq mirë?
“Unë mendoj se arsyeja kryesore për miratimin [e EV-ve] janë stimujt që dha qeveria,” tha Jon Bjorn Skulason, Drejtor i Përgjithshëm i Islandës New Energy, për Euronews Next.
Qeveria e Islandës i ka bërë EV-të më të lira për t’u zotëruar, duke ulur taksat për automjetet pa CO2 dhe përfundimisht duke hequr tërësisht TVSH-në nga EV-të.
“Përveç kësaj, të gjithë e dinë se rrjeti në Islandë është plotësisht i gjelbër. Kështu që njerëzit e kuptojnë se ne kemi një burim plotësisht të rinovueshëm për të gjithë energjinë elektrike dhe është relativisht i lirë në krahasim me shumicën e vendeve të tjera,” tha Skulason.
“Pra, nëse i shtoni të gjitha këto së bashku, unë do të thoja se këto janë forcat kryesore lëvizëse që e shtynë adoptimin e EV të jetë aq i shpejtë sa ishte”.
Por sfida e vërtetë e revolucionit EV të Islandës ishte të ndryshonte mendjet dhe zakonet e njerëzve në favor të përdorimit të EV.
“Në vitin 2014, kishte nën 100 automjete elektrike në Islandë. Dhe padyshim që ato u blenë nga adoptuesit e hershëm, njerëz që vërtet e pëlqejnë teknologjinë e re dhe nuk kanë frikë nga ndryshimi,” tha për Euronews Next Berglind Rán Ólafsdóttir, CEO i ON Power, ofruesi më i madh i energjisë së pastër në Islandë.
“Në fillim, njerëzit nuk besonin në automjetet elektrike në përgjithësi,” tha Skulason.
“Njerëzit menduan se do të ishte shumë e ndërlikuar, do të jetë shumë e vështirë. Por kur njerëzit filluan të shihnin EV-të në rrugë, ju po dëgjonit histori se këto nuk po prisheshin, nuk kishte asnjë problem të udhëtonit përreth dhe të arrini ku të dëshironit,” shtoi ai.
“Dhe pastaj të gjitha modelet e reja dolën në 2017 dhe 2018, dhe më pas ishte vetëm një përmbysje e plotë, të gjithë filluan të blinin EV”.
ON Power i Ólafsdóttir mori përsipër projektin e zgjerimit të infrastrukturës së karikimit të EV rreth ishullit.
“Ne donim të krijonim një platformë për produktin tonë, që është energjia elektrike për t’u përdorur në transport në Islandë dhe për t’u zhvilluar më tej,” tha ajo.
ON Power vendosi të vendosë karikues EV në të gjithë bregun e ishullit, me karikues të shpejtë të vendosur 100 kilometra larg njëri-tjetrit. Infrastruktura mbulonte çdo cep të Islandës, madje edhe ato vende ku njerëzit nuk kanë shkuar kurrë me makinë.
Në këtë mënyrë, shoferët nuk do të kishin asnjë justifikim për të mos përdorur automjete elektrike, tha Ólafsdóttir.
Por kishte një pengesë tjetër për përhapjen e automjeteve elektrike në komunitetin islandez: shumë njerëzve u mungonte hapësira në shtëpitë e tyre për karikuesit e tyre dhe vendet e parkimit.
ON Power gjeti një zgjidhje, duke u bashkuar me disa bashki për të ndërtuar karikues të përbashkët të lagjeve, në dispozicion të njerëzve që jetojnë në ndërtesa banimi.
Ata që blejnë stacionet e tyre të karikimit marrin zbritje tatimore nga qeveria.
Stimujt për blerjen e automjeteve elektrike
Cili ka qenë ndikimi i këtij revolucioni?
Islanda është e angazhuar të reduktojë emetimet e saj të CO2 me 55 për qind deri në vitin 2030 dhe të bëhet neutrale ndaj karbonit deri në vitin 2040 – një nga qëllimet më ambicioze të klimës në botë.
“E gjithë energjia që përdorim sot, përveç anijeve të transportit dhe aeroplanëve, është lëndë djegëse jofosile. Mënyra e vetme për të arritur qëllimet klimatike është të reduktohet konsumi i karburanteve fosile në tokë, transport, detar ose aviacion – kjo është e vetmja rrugë,” tha Skulason.
“Pra, nëse qeveria do të arrijë qëllimet e saj, ajo duhet të shtyjë përpara teknologjitë e reja dhe teknologjitë e gjelbra për konsumatorët”.
Por revolucioni EV i Islandës ka gjithashtu disa avantazhe financiare.
Skulason tha se, ndërsa Evropa po lufton me një krizë energjetike këtë vit, në Islandë, nuk ka pasur rritje të kostos së karburantit apo energjisë.
“Energjia tani kushton po aq sa kushtonte 12 muaj më parë, është vetëm benzina që është rritur. Pra, pronarët e automjeteve elektrike po thonë se [të posedosh një EV] është edhe më mirë tani se sa ishte më parë,” tha ai.
Në planin afatgjatë, Skulason mendon se zhvillimi i tregut të EV do ta bëjë ishullin të vetë-mjaftueshëm për sa i përket energjisë.
Burimi i energjisë për makinat e reja të blera në Islandë midis janarit dhe korrikut 2022
Bindja e turistëve
Islanda mund të ketë pësuar një revolucion të automjeteve elektrike, por ndërsa pjesa tjetër e Evropës dhe bota mbeten prapa, turistët që vizitojnë vendin nuk kanë arritur të përqafojnë mënyrën e re të udhëtimit të ishullit.
Kur Islanda rihapi dyert e saj për turistët pas pandemisë, shumica dërrmuese e vizitorëve ndërkombëtarë kërkuan të merrnin me qira automjete tradicionale me karburant.
“Kjo është diçka që duhet ta kapërcejmë dhe në fakt është një situatë mjaft komplekse, sepse shumica e njerëzve nuk kanë vozitur kurrë një EV, ata po shkojnë në një vend aventurier dhe ata supozohet të ngasin me një karburant që nuk e kanë përdorur kurrë më parë në jetën e tyre,” tha Skulason.
“Ne kemi nevojë për pak edukim dhe kontakt me njerëzit që vijnë dhe e bëjnë atë më shumë si një aventurë për të provuar teknologjitë e reja”.
Qeveria e Islandës aktualisht po bën fushatë për të nxitur turistët dhe kompanitë me qira për të mbështetur tranzicionin e transportit të gjelbër.
Makinat e reja të regjistruara në Islandë në vitin 2022 sipas burimit të energjisë
Çfarë mund të mësojë pjesa tjetër e Evropës nga suksesi i Islandës?
Duhet theksuar se situata e Islandës është shumë e ndryshme nga ajo e vendeve të tjera në Evropë.
“Mund të thuash se është më e lehtë për ne sesa vendet e tjera ta bëjmë këtë [të zhvillojmë një treg EV], për numrin e makinave që kemi,” tha Ólafsdóttir.
Islanda ka gjithsej mbi 315,000 automjete të regjistruara në krahasim me, për shembull, mbi 47 milionë të Gjermanisë.
Infrastruktura që do të ndërtohet për të zhvilluar një treg kombëtar EV në Islandë është gjithashtu dukshëm më e vogël se ajo që do të nevojitej për të lidhur Evropën kontinentale.
“Unë mendoj se në Islandë dhe Norvegji, ku jeni gjithashtu pothuajse në një ishull, është më e thjeshtë të bindësh njerëzit të blejnë këtë teknologji sesa mund të jetë këtu në Evropë,” tha Skulason.
“Ka një ndryshim të madh: nga Islanda, nuk mund të shkoj me makinë për në Romë. Nëse jeni në Bruksel, mund të shkoni me makinë për në Romë ose mund të shkoni me makinë kudo që dëshironi në Evropë, dhe kjo është një distancë mjaft e gjatë. E dini, ne nuk kemi autobahne në Islandë”.
Gama e baterive të EV-ve shkurtohet kur njerëzit ngasin mbi 160 km/h, vuri në dukje Skulason, dhe kjo është një sfidë që do të duhet të adresohet në Evropë, pasi “në të ardhmen, ne duhet t’i fuqizojmë këto automjete me energji të gjelbër”.
Rregullimi rreth EV-ve është gjithashtu shumë i ndryshëm në vendet e tjera evropiane.
“Për shembull, kam dëgjuar se në Gjermani rregulloret rreth pajisjeve dhe infrastrukturës janë jashtëzakonisht të rrepta dhe ato po krijojnë shumë kosto,” tha Ólafsdóttir.
“Është e rëndësishme të lejohet që kjo të zhvillohet në mënyrë fleksibël dhe të bëjë kërkesa të arsyeshme, të mos krijojë pengesa të panevojshme. Sigurisht, ata duhet të jenë të sigurt”, shtoi ajo.
Në fund të fundit, ndryshimi në zakonet dhe qëndrimet që po përjeton Islanda mund të marrë pak kohë për të arritur në kontinent.
“Infrastruktura mund të ndërtohet por është një mjedis tjetër; Unë mendoj se do të duhet shumë më shumë në Evropë për t’u adoptuar se sa për disa rrugë, “tha Skulason.
Burimi: Euronews