Tani mund të blini një makinë fluturuese për 92,000 dollarë – dhe nuk keni nevojë për licencë piloti për ta përdorur atë.
Më 21 tetor, Jetson Aero i Suedisë nisi Jetson One, një makinë fluturuese me një vend me kohë fluturimi 20 minuta dhe një shpejtësi maksimale prej rreth 63 mph. Ajo ka shitur tashmë të 12 automjetet elektrike në ecurinë e saj të parë të prodhimit (që do të dorëzohet në vjeshtën e vitit 2022), dhe tani po merr porosi për vitin 2023.
Automjetet do të dorëzohen rreth 50% të montuara dhe klientët duhet të përfundojnë vetë bashkimin e tyre.
Kjo është mënyra se si Jetson po e kapërcen nevojën për licencat e pilotit – ato nuk kërkohen për aeroplanët që kanë vetëm një vend dhe janë ndërtuar në shtëpi. Kjo qasje e bën ndërtuesin – jo Jetson – përgjegjës për çdo aksident, gjë që nuk frymëzon saktësisht besim.
Nuk mund të fluturohet gjatë natës me Jetson One, mbi trafikun e qytetit ose në hapësirën ajrore të kufizuar, kështu që tani është më shumë si një lodër vërtet e shtrenjtë, vërtet e lezetshme sesa një opsion alternativ transporti.
Por nëse mund ta bëjmë këtë, çfarë po e pengon lëshimin e makinave fluturuese që mund të zëvendësojnë udhëtimet tona të përditshme?
Një hapësirë e mbushur me njerëz: Sot, më shumë se 150 kompani po zhvillojnë disa versione të një makine fluturuese dhe megjithëse dizajnet ndryshojnë, shumica janë automjete elektrike që ngrihen dhe ulen vertikalisht si helikopterët (eVTOL).
Këto makina fluturuese nuk do të kërkonin një pistë, kështu që ata mund të përdorin garazhe parkimi dhe çati ndërtimi si platforma uljeje, duke transportuar disa njerëz nëpër qytete si taksi ajrore. Ne madje mund të jemi në gjendje të bëjmë versione më të mëdha që mund të ofrojnë tranzit masiv në qiell.
Kjo do të kërkonte më pak kosto fillestare sesa ndërtimi i infrastrukturës së nevojshme për më shumë transport tokësor – rrugë, hekurudha, linja metroje, etj. – dhe do të ishte më fleksibël.
“Kur qytetet ndryshojnë, ndërsa popullsia lëviz, rrugët mund të lëvizin në një mënyrë që trenat dhe hekurudhat, apo infrastruktura e autostradave nuk munden”, tha në 2020 Harrison Wolf, Drejtuesi i Forumit Ekonomik Botëror për Hapësirën Ajrore dhe Dronët.
Shpresa është që makinat fluturuese të jenë gati në kohë për të parandaluar një rritje të bllokimit të trafikut që pritet të ndjekë fluksin e më shumë njerëzve në zonat urbane (gjatë 30 viteve të ardhshme, pjesa e njerëzve që jetojnë në qytete pritet të rritet nga 50% në 70%).
Bllokimi ka një ndikim negativ në ekonomitë lokale, cilësinë e jetës së banorëve dhe mjedisin (nëse automjetet që përdoren furnizohen me lëndë djegëse fosile, të cilat në masë të madhe janë), kështu që do të kishte një mori përfitimesh.
Siguria së pari: Por vendosja e makinave fluturuese është jashtëzakonisht e ngadaltë.
Kjo është pjesërisht për shkak të sfidës teknike të zhvillimit të makinave fluturuese me rreze të dobishme (ne kemi ende nevojë për bateri më të lehta me kapacitet më të madh), por edhe nevojën për të siguruar që pasagjerët dhe njerëzit në tokë të jenë të sigurt kur shumë eVTOL janë në fluturim në të njëjtën kohë.
“Hapësira ku do të operojnë këta avionë është e vendosur midis dronëve me fluturim të ulët dhe hapësirës ajrore tradicionale lart“, tha në janar Savvy Verma, drejtuesi për procedurat e hapësirës ajrore në projektin e NASA-s për Eksplorimin e Trafikut Ajror (ATM-X).
“Aeroplanët që fluturojnë në këto shtresa do të ndërveprojnë, dhe këtu gjërat bëhen të ndërlikuara”, vazhdoi ajo.
Sfida: Pra, si ta balancojmë nevojën tonë për opsione inovative të transportit urban me nevojën tonë për sigurinë e pasagjerëve? Një mënyrë është të shikoni shpikjen e fundit për të tronditur transportin personal: automobilin.
Kur makinat e para të prodhimit dolën në rrugët amerikane në 1895, kushdo mund t’i drejtonte ato pothuajse si të donte – nuk kishte kufizime shpejtësie, shenja ndalimi, patentë shoferi, ligje për drejtimin e automjetit në gjendje të dehur, sigurime ose polici rrugore.
Vetë automjetet nuk ishin të rregulluara gjithashtu – në fakt, SHBA nuk do të krijonte standardet e para federale të sigurisë për automjetet deri në vitin 1968 – dhe kishte pothuajse 22 vdekje për 100 milionë milje të udhëtuara në 1923.
Sot, ne jemi në vetëm 1.2 vdekje për 100 milionë milje, falë një kombinimi të automjeteve më të sigurta (dizajn më i mirë, rripat e sigurimit, jastëkët e ajrit, zonat e thërrmimit, etj.), shoferët më me përvojë, rregulloret e trafikut dhe infrastrukturën më të mirë rrugore.
Industria e makinave fluturuese nuk do të përsërisë kurbën e të mësuarit të industrisë së makinave tokësore për një sërë arsyesh, kryesore është se ajo ligjërisht nuk do të jetë në gjendje – ndryshe nga kur makinat hynë për herë të parë në rrugë, tani kemi agjenci për të rregulluar eVTOL dhe ku mund të fluturojnë.
A do të thotë prania e këtyre organeve rregullatore se inovacioni i makinave fluturuese do të mbytet nga burokracia? Jo domosdoshmërisht.
Prirja në rregullore: Ndërsa rregulloret zakonisht shihen si antitezë e inovacionit, ato mund të ndihmojnë në përshpejtimin e adoptimit të makinave fluturuese – zhvilluesit mund të tregojnë aftësinë e automjetit të tyre për të përmbushur standardet si dëshmi e sigurisë së tyre.
“Nëse nuk e marrim seriozisht sigurinë, atëherë shoqëria nuk do t’i besojë kësaj,” tha Wolf. “Gjëja që ka më shumë rëndësi është se shoqëria pranon çdo formë të lëvizshmërisë apo transportit të ri. Pa atë besim, ai nuk do të rritet dhe çmimi nuk do të ulet kurrë.”
Ne kemi një industri ekzistuese të aviacionit, me drejtues që tashmë po punojnë së bashku për të vendosur standarde teknike për eVTOLS, të cilat, nëse pranohen nga rregullatorët, duhet ta bëjnë më të lehtë për zhvilluesit që të certifikojnë automjetet e reja.
Certifikimi konfirmon se një mjet i plotëson pritshmëritë e sigurisë së FAA-së dhe siç qëndron, disa modele të makinave fluturuese janë kaq unike, saqë krijuesit do të duhet të kërkojnë përjashtime të shumta përpara se automjetet e tyre të mund të certifikohen.
Ekzistojnë disa rregulla ekzistuese për rrotulluesit dhe krahët e avionëve, për shembull, me të cilat disa eVTOL nuk përputhen, por kjo nuk do të thotë se ato nuk mund të fluturohen në mënyrë të sigurt – standardet e reja do të fokusohen më shumë në performancën e automjeteve sesa pjesët e tyre individuale.
“Standardet e bazuara në performancë janë të mëdha për t’i lejuar inovacionet elektrike të përfitojnë nga një gamë e gjerë konfigurimesh që janë jo tradicionale,” tha Ed Lovelace, CTO i pionierit të avionëve elektrikë Ampaire, për përpjekjen bashkëpunuese.
“Kjo lejon arkitektura të ndryshme dhe shmang inovacionet mbytëse,” shtoi ai.
Përfundimisht, dizajnet më të mira duhet të dalin nga ky proces – bateritë në makinat fluturuese, për shembull, janë jashtëzakonisht të ndryshme tani, por sapo industria të kuptojë se çfarë funksionon, ne do të shohim më shumë standardizim natyrshëm.
“Ka shumë zgjidhje për krijimin dhe shpërndarjen e një burimi energjie dhe kështu është shumë e vështirë të standardizohet në këtë pikë, por kjo është pjesë e të qenit në avantazh dhe me kalimin e kohës do të bëhet e qartë se cila është mënyra më e mirë,” tha Tom Gunnarson.
Rregullatorët, ndërkohë, thonë se janë gati të mirëpresin makinat fluturuese – Dan Elwell, administratori i atëhershëm i FAA, tha në vitin 2018 se agjencia po bënte çmos që të përputhej me ritmin e zhvilluesve, dhe në vitin 2021, ajo liroi makinën e saj të parë fluturuese për ngritje.
“Ju keni më shumë angazhim, nga lart poshtë, për t’i sjellë këto teknologji në jetë të qëndrueshme sesa kam parë ndonjëherë,” tha Elwell.
Burimi: Big Think