Një nga shenjat dalluese të shoqërisë demokratike është një ekosistem mediatik i shëndetshëm dhe i lirë.
Në të kaluarën, ai ekosistem mediatik do të përfshinte media të ndryshme, nga gazetat deri te rrjetet televizive kabllore. Sot, interneti dhe platformat e mediave sociale e kanë zgjeruar në masë të madhe fushën dhe shtrirjen e komunikimit brenda shoqërisë.
Natyrisht, gazetaria luan një rol kyç brenda atij ekosistemi. Gazetaria e cilësisë së lartë dhe transparenca e paprecedentë e mediave sociale i mban nën kontroll strukturat e pushtetit – dhe ndonjëherë, këto forca mund të nxisin ndryshime të vërteta shoqërore. Gazetarët na sjellin lajme nga vijat e para të konfliktit dhe zbulojnë të vërteta të vështira përmes gazetarisë investigative.
Thënë kështu, këto ndikime pozitive ndonjëherë errësohen nga praktikat e dëmshme dhe eksternalitetet negative që ndodhin në ekosistemin e medias.
Grafiku i mësipërm është një përpjekje për të kataloguar problemet brenda ekosistemit mediatik si bazë për diskutim. Shumë nga problemet janë të lehta për t’u kuptuar pasi të identifikohen. Megjithatë, në disa raste, ekziston një ndërveprim midis këtyre çështjeve që ia vlen të gërmohet. Më poshtë janë disa nga ato raste.
Paragjykimi i qartë vs. paragjykimit të nënkuptuar
Në përgjithësi, paragjykimet në media ndahen në dy lloje: eksplicite dhe implicite.
Botuesit me paragjykime të qarta do të diktojnë haptazi llojet e tregimeve që mbulohen në botimet e tyre dhe do të kontrollojnë kornizën e atyre tregimeve. Ata zakonisht kanë një prirje politike ose ideologjike, dhe këto media do të përdorin gabime narrative ose ekuilibër të rremë në një përpjekje për të shtyrë axhendën e tyre.
Filtrimi i paqëllimshëm ose shtrembërimi i informacionit referohet si paragjykim i nënkuptuar dhe kjo mund të shfaqet në disa mënyra të ndryshme. Për shembull, një botim mund të mbyllë një sy ndaj një teme ose çështjeje, sepse do ta vinte një reklamues në një dritë të keqe. Këto quhen zona pa fluturime dhe duke pasur parasysh vështirësitë financiare të industrisë së lajmeve, këto zona të ndalimit të fluturimeve po bëhen një territor gjithnjë e më i pabesë.
Keqinformimi vs. Dezinformimi
Të dyja këto terma nënkuptojnë se informacioni që ndahet nuk është faktikisht i shëndoshë. Dallimi kryesor është se keqinformimi është i paqëllimshëm, dhe dezinformimi është krijuar qëllimisht për të mashtruar njerëzit.
Historitë e lajmeve të rreme dhe konceptet si “deepfakes” bien në kategorinë e fundit. Ne kemi zbërthyer të gjithë spektrin e lajmeve të rreme dhe si t’i dallojmë ato, në një infografik.
Thjeshtimi
Mediat masive dhe burimet sociale janë skenari përfundimtar darvinist për idetë.
Nëpërmjet mediave sociale, historitë ndahen gjerësisht nga shumë pjesëmarrës, dhe korniza më bindëse zakonisht fiton. Më shpesh sesa jo, janë postimet e frikshme dhe provokuese që përhapen më tej. Ky proces largon kontekstin nga një ide, duke shtrembëruar potencialisht kuptimin e saj.
Videoklipet e shpërndara në platformat sociale janë një shembull kryesor i zhveshjes së kontekstit në veprim. Ndodh një ngjarje (shpesh tronditëse) dhe gjeneron një sasi masive diskutimi pavarësisht mungesës së plotë të kontekstit.
Kjo i inkurajon pa dashje shikuesit që të stereotipizojnë personat në video dhe të sjellin idetë tona të paramenduara në tryezë për të ndihmuar në plotësimin e boshllëqeve.
Anëtarët e medias po kërkojnë gjithashtu kënde të mprehta të historive për të tërhequr vëmendjen dhe për të provuar pikën që po bëjnë në një artikull. Kjo mund të çojë në fakte dhe ide të çuditshme. Vjelja e qershive është veçanërisht problematike sepse faktet janë shpesh të sakta, kështu që ato kanë kuptim në vlerën e parë, megjithatë, atyre u mungon konteksti i rëndësishëm.
Modelet e thjeshtuara të botës krijojnë rrëfime bindëse, si e mira kundër së keqes, por situatat shpesh janë shumë më komplekse sesa ato që bien në sy.
Shtrydhja e mediave të lajmeve
Nuk është sekret që gazetaria po përballet me kohë të dobëta. Redaksitë funksionojnë me ekipe dhe buxhete shumë më të vogla, dhe një rezultat është ‘kurnalizmi’. Ky term i referohet praktikës së botimit të artikujve drejtpërdrejt nga shërbimet e komunikimit dhe njoftimet për marrëdhëniet me publikun.
Çurnalizmi jo vetëm që zëvendëson format më rigoroze të raportimit por gjithashtu vepron si një rrugë për reklamat dhe propagandën që është më e vështirë të dallohet nga lajmet.
Ndjenja e shtuar e urgjencës për të nxitur të ardhurat po shkakton edhe probleme të tjera. Përmbajtja me cilësi të lartë po fshihet gjithnjë e më shumë pas mureve të pagesës.
Rezultati përfundimtar është një sistem me dy nivele, me abonentët që marrin lajme të menduara, me cilësi të lartë dhe të gjithë të tjerët që përdorin përmbajtje të cekëta ose të bujshme. Që të gjithë të tjerët nuk janë vetëm njerëz me të ardhura më të ulëta, por gjithashtu përfshin kryesisht të rinjtë. Mosha mesatare e abonentit të lajmeve me pagesë sot është 50 vjeç, duke ngritur pikëpyetje për të ardhmen e modelit të biznesit të abonimit.
Për mediat që mbështeten në reklama, kohët e dëshpëruara kanë kërkuar masa të dëshpëruara. Përvoja e përdoruesit i ka zënë vend përshtypjet e reklamave, me rrëmujën e reklamave (p.sh. videot me luajtje automatike, dritaret kërcyese dhe kërkesat) që ndërpresin përmbajtjen në çdo hap. Ndërkohë, në sfond, gjurmuesit e palëve të treta po shikojnë ende çdo lëvizje tuajën dixhitale, pavarësisht nga të gjitha kërkesat për zgjedhjen e privatësisë.
Si mund t’i rregullojmë problemet me median?
Me ndikim të madh vjen përgjegjësi e madhe. Nuk ka zgjidhje të lehtë për çështjet që mundojnë lajmet dhe mediat sociale. Por hapi i parë është identifikimi i këtyre çështjeve dhe biseda rreth tyre.
Sa më shumë të arsimuar mediatikisht të bëhemi kolektivisht, aq më mirë do të jemi të pajisur për të reformuar këto sisteme të prishura dhe për të nxitur saktësinë dhe transparencën në kanalet e komunikimit që lidhin shoqërinë së bashku.
Burimi: Visual Capitalist