Termi “turizëm ekstraktiv” është bërë shprehja kryesore për të përshkruar turizmin masiv, veçanërisht për vendet e papërgatitura për fluksin e vizitorëve.
E lehtësuar kryesisht nga ardhja e udhëtimeve me buxhet, bota nuk ka qenë kurrë më e aksesueshme dhe e përballueshme për t’u eksploruar. Por, përveç konsideratave të dukshme financiare të përfshira, ka një kosto njerëzore, mjedisore dhe etike për zgjedhjet tona të stilit të jetesës – veçanërisht kur bëhet fjalë për udhëtimet.
Çfarë është ‘turizmi ekstraktiv’?
“Turizmi ekstraktiv” – një term i krijuar për herë të parë nga akademiku Vijay Kolinjivadi – shkon përtej interpretimit bazë të mbiturizmit si një bllokim i shkaktuar nga udhëtarët që dynden drejt pikave të nxehta të turizmit duke balancuar përfitimet ekonomike. Fraza e re përfshin më mirë ndikimin shkatërrues të turizmit masiv edhe në komunitetet lokale.
Vitet e fundit, çështja e mbiturizmit ka ndezur debate të ethshme në vetë industrinë e udhëtimeve, si dhe në shoqërinë e gjerë. Për shumë njerëz, udhëtimi ka pushuar së qeni një aktivitet i mirë për t’u shijuar nga të gjithë. Privilegji për të qenë në gjendje të udhëtosh lirisht nëpër botë po konsiderohet gjithnjë e më shumë si një e drejtë. Kjo pikëpamje ka një efekt toksik në planet, duke kontribuar në krizën klimatike dhe shkatërrimin e ekosistemeve, si dhe duke dëmtuar trashëgiminë kulturore dhe jetesën e popullatave indigjene, sipas Kolinjivadi.
Qeveria në Tajlandë, për shembull, u detyrua të mbyllte gjirin Maya për një kohë të pacaktuar në vitin 2018 për të lejuar që ekosistemi i saj – i dëmtuar nga vitet e turizmit masiv të pandërprerë – të rigjenerohej plotësisht.
Në vitin 2016, venecianët protestuan në kanalin Giudecca të qytetit me varka të vogla peshkimi për të bllokuar kalimin e anijeve të mëdha turistike, të cilat janë fajësuar për prishjen e ekuilibrit delikat mjedisor të lagunës së Venecias. I tillë ka qenë fluksi i anijeve kolosale në qytet, secila prej të cilave sjell mijëra turistë në ditë, saqë në qytet kanë nisur lëvizjet bazë duke nisur skema novatore për të trajtuar mbetjet e tepërta të krijuara nga vala e vizitorëve që mbërrijnë në ishull.
Kolinjivadi pohon gjithashtu se kompanitë e udhëtimit po kërkojnë të përfitojnë nga çdo interes në një destinacion, duke e trajtuar atë si një burim të pashfrytëzuar për t’u nxjerrë dhe asetet e tij të kanalizuara me pak përfitime të prekshme për ata që jetojnë atje. Rezultati neto është se popullatat lokale janë, për shembull, me çmime jashtë zonave të interesit nga zbutja e nxitur nga turizmi ose çmimet zvarritëse të pronave.
Në këtë pikë të fundit, vërehen raste kur vendasit po luftojnë. Në Skoci, për shembull, parlamenti i vendit po drejton një skemë të re licencimi për qiratë afatshkurtra që mund të prezantohet deri në vitin 2023, e cila do të prekte veçanërisht qendrën historike të Edinburgut, ku spekulatorët e pronave janë fajësuar për rritjen e qirave dhe çmimeve të pronave.
Çfarë mund të bëhet për të ndryshuar trendin?
Ndërsa turizmi konsiderohet padyshim një ndihmë për rritjen ekonomike në shumë pjesë të botës kur menaxhohet mirë, ka praktika më të mira që mund të miratohen për të minimizuar apo edhe dekurajuar turizmin masiv, duke zbutur kështu aspektet më të këqija negative të tij.
Në shumë pika kryesore të turizmit, qeveritë dhe autoritetet lokale janë akuzuar për vendimmarrje të ndyrë, të cilat kontrollin e levave ekonomike ua japin kompanive shumëkombëshe – duke përfshirë zinxhirët e mëdhenj të hoteleve dhe operatorët turistikë – të cilët monopolizojnë tokën, kapitalin dhe burimet. Sfida e vërtetë do të ishte inkurajimi i këtyre bizneseve për të investuar në zonat që u shërbejnë në vend që t’u marrin burimet, duke u fokusuar në rendimentin për vizitor dhe jo në numrin total të të ardhurve.
Dhënia e njerëzve indigjenë të aftësisë për të kontrolluar aksesin në vendet e tyre të interesit dhe të drejtat për tokat e tyre, dhe në këtë mënyrë ruajtja e trashëgimisë së tyre, do të siguronte që këto vende të mos jenë vetëm pronë e turistëve. Peruja, për shembull, ka lëvizur për të kufizuar numrin e vizitorëve në rrënojat e shkatërruara të Machu Pichu, në mënyrë që ta ruajë atë për brezat e ardhshëm. Vende si Butani po kërkojnë taksa dhe tarifa nga vizitorët, ndërsa qytete si Barcelona janë zhvendosur për të ndaluar zhvillimet e reja në shkallë të gjerë. Kontrolle të tilla mund të ndihmojnë gjithashtu në një farë mënyre për të siguruar një shpërndarje më të mirë të punëve të paguara mirë dhe për të shmangur që vendasit të bien në grackën e shfrytëzimit.
Me pandeminë e koronavirusit që ndryshon kryesisht rritjen e industrisë së aviacionit brenda natës, ulja e numrit të avionëve që lëshojnë karbon në qiejt tanë duken si një pikë e qartë. Aktualisht, udhëtimi ajror barazohet me 2 për qind të emetimeve globale të karbonit, por numri i pasagjerëve pritet të dyfishohet në 8.2 miliardë në vit deri në vitin 2037, sipas Shoqatës Ndërkombëtare të Transportit Ajror (IATA).
Shumë nga këto udhëtime do të jenë për argëtim dhe jo për ato që mund të konsiderohen si thelbësore; ribashkimi me familjen e kështu me radhë. Një veprim që qeveritë mund të ndërmarrin – ndërsa shtrirja e krizës klimatike vazhdon të shfaqet dhe efektet e saj në zhvillim kanë filluar të ndihen nga popullatat e cenueshme – është të shikojnë shtrëngimin e detyrimeve dhe taksave të pasagjerëve ajror për të dekurajuar fare fluturimet e panevojshme.
Burimi: Euronews