Kur fillova karrierën time duke u dhënë mësim fëmijëve në rrezik, shumica e studentëve të mi jetonin në varfëri, vuanin nga abuzimi ose sfidoheshin nga të mësuarit, paaftësitë emocionale ose fizike. Doja të gjeja mënyra për t’i ndihmuar ata të kenë sukses.
Fëmijët kanë nevojë për fëmijëri të sigurt, të dashur dhe të strukturuar, por gjithashtu kanë nevojë për autonomi, kompetencë dhe liri për të lulëzuar.
Pas kërkimeve mbi tiparet më të lidhura me optimizimin e aftësive të lulëzuara të fëmijëve, unë identifikova shtatë aftësi që u duhen fëmijëve për të rritur qëndrueshmërinë mendore, elasticitetin, kompetencën sociale, vetëdijen dhe forcën morale – dhe ato janë ato që i ndajnë fëmijët e suksesshëm që shkëlqejnë nga ata që vuajnë për të shkëlqyer:
Vetëbesimi
Shumica e prindërve e barazojnë vetëvlerësimin me vetëbesimin. Ata u thonë fëmijëve të tyre “Ti je i veçantë” ose “Mund të jesh gjithçka që dëshiron”.
Por ka pak prova që rritja e vetëvlerësimit rrit suksesin akademik apo edhe lumturinë autentike. Megjithatë, studimet tregojnë se fëmijët që ia atribuojnë notat përpjekjeve dhe fuqive të tyre janë më të suksesshëm se fëmijët që besojnë se nuk kanë kontroll mbi rezultatet akademike.
Vetëbesimi i vërtetë është rezultat i të bërit mirë, përballjes së pengesave, krijimit të zgjidhjeve. Rregullimi i problemeve të fëmijës suaj ose kryerja e detyrave të tij vetëm i bën ata të mendojnë: “Ata nuk besojnë se mundem“.
Fëmijët që kanë vetëbesim e dinë se mund të dështojnë, por edhe të rikthehen.
Empatia
Kjo forcë e karakterit ka tre lloje të dallueshme: ndjeshmëria afektive, kur ndajmë ndjenjat e tjetrit dhe ndjejmë emocionet e tyre; empatia e sjelljes, kur shqetësimi empatik na bën të veprojmë me dhembshuri; dhe ndjeshmëria njohëse, kur kuptojmë mendimet e tjetrit ose hyjmë në këpucët e tyre.
Fëmijët kanë nevojë për një fjalor emocional për të zhvilluar ndjeshmëri. Këtu janë mënyrat se si prindërit mund ta mësojnë atë:
- Etiketoni emocionet: Emërtoni qëllimisht emocionet në kontekst për t’i ndihmuar ata të ndërtojnë një fjalor emocionesh: “Ti je i lumtur!” “Dukesh i mërzitur.”
- Bëni pyetje: “Si ju bëri të ndiheni?” “Dukesh i frikësuar. A kam të drejtë?” Ndihmoni fëmijën tuaj të kuptojë se të gjitha ndjenjat janë normale. Mënyra se si ne zgjedhim t’i shprehim ato është ajo që mund të na sjellë në telashe.
- Ndani ndjenjat: Fëmijët kanë nevojë për mundësi për t’i shprehur ndjenjat e tyre në një mënyrë të sigurt. Krijoni atë hapësirë duke ndarë emocionet tuaja: “Nuk kam fjetur shumë, kështu që jam nervoz”. “Jam i frustruar me këtë libër.“
- Vini re të tjerët: Vini në dukje fytyrat e njerëzve dhe gjuhën e trupit në bibliotekë ose park: “Si mendoni se ndihet ai njeri?” “A jeni ndjerë ndonjëherë kështu?“
Vetëkontrolli
Aftësia për të kontrolluar vëmendjen, emocionet, mendimet, veprimet dhe dëshirat tuaja është një nga pikat e forta më të lidhura me suksesin – dhe një sekret befasues i pashfrytëzuar për të ndihmuar fëmijët të kthehen dhe të lulëzojnë.
Një mënyrë për të mësuar vetëkontrollin është të japësh sinjale. Disa fëmijë e kanë të vështirë të ndryshojnë fokusin midis aktiviteteve. Kjo është arsyeja pse mësuesit përdorin “sinjalet e vëmendjes” si zilja ose sinjalet verbale: “Lapsat poshtë, sytë lart“.
Zhvilloni një sinjal, praktikoni së bashku dhe më pas prisni vëmendje! Disa: “Kam nevojë për vëmendjen tuaj në një minutë.” “Gati për të dëgjuar?”
Një teknikë tjetër është përdorimi i pauzave të stresit. Ngadalësimi u jep atyre kohë për të menduar. Mësojini fëmijës tuaj një “urdhër për ndalim” që mund të përdorë për t’i kujtuar atij të ndalojë dhe të mendojë përpara se të veprojë:
- “Nëse jeni të çmendur, numëroni deri në 10 përpara se të përgjigjeni.”
- “Kur dyshoni: Ndaloni, mendoni, qetësohuni.”
- “Mos thuaj asgjë që nuk do të doje ta thonin për ty.”
Integriteti
Integriteti është një grup besimesh, kapacitetesh, qëndrimesh dhe aftësish të mësuara që krijojnë një busull moralesh që fëmijët mund ta përdorin për t’i ndihmuar të dinë – dhe të bëjnë – çfarë është e drejtë.
Parashtrimi i pritshmërive tona është një pjesë e madhe e enigmës. Por po aq e rëndësishme është t’u jepet atyre hapësirë për të zhvilluar identitetin e tyre moral krahas dhe të ndarë nga i yni.
Ndihmon gjithashtu për të pranuar dhe lavdëruar sjelljen etike kur fëmija juaj e shfaq atë në mënyrë që ata të kuptojnë se ju e vlerësoni atë. Thirrni integritetin, më pas përshkruani veprimin që fëmija juaj të dijë se çfarë bëri për të merituar njohjen.
Përdorimi i fjalës “sepse” e bën lavdërimin tuaj më specifik: “Kjo tregoi integritet sepse ju refuzuat t’i transmetonit ato thashetheme.” “Ti tregove integritet sepse e mbajte premtimin se do të shkoje me shokun tënd edhe pse duhej të hiqje dorë nga festa e gjumit!”
Kurioziteti
Kurioziteti është njohja, ndjekja dhe dëshira për të eksploruar ngjarje të reja, sfiduese dhe të pasigurta.
Për t’i ndihmuar fëmijët të krijojnë kuriozitet, më pëlqen të përdor lodra. Jepuni atyre bojë, fije dhe shkopinj për të krijuar konstruksione. Ose ofroni kapëse letre dhe pipa dhe sfidoni fëmijët tuaj të shohin se sa mënyra të pazakonta mund t’i përdorin ato.
Një metodë tjetër është modelimi i kureshtjes. Në vend që të thoni “Kjo nuk do të funksionojë“, provoni “Le të shohim se çfarë ndodh!” Në vend që të jepni përgjigje, pyesni: “Çfarë mendon?” “Nga e di ti?” “Si mund ta zbulosh?”
Së fundmi, ju lexoni një libër, shikoni një film ose thjesht kaloni pranë dikujt, përdorni pyetjet
Këmbëngulja
Këmbëngulja i ndihmon fëmijët të vazhdojnë kur çdo gjë tjetër e bën më të lehtë heqjen dorë.
Gabimet mund t’i pengojnë fëmijët të arrijnë deri në fund dhe të kenë sukses. Pra, mos lejoni që fëmija juaj të katastrofojë problemin e tij. Në vend të kësaj, ndihmojini ata të zbardhin dhe të identifikojnë pengesat e tyre.
Disa fëmijë heqin dorë sepse ndihen të mbingarkuar me “të gjitha problemet” ose “të gjitha detyrat e tyre”. Ndarja e detyrave në pjesë më të vogla i ndihmon fëmijët që kanë vështirësi të përqendrohen ose të fillojnë.
Ju mund ta mësoni fëmijën tuaj ta ndajë në “pjesë” atë, për shembull, duke mbuluar të gjitha problemet e saj matematikore me një copë letër, përveç rreshtit të sipërm. Uleni letrën e mbuluar poshtë rreshtit pasardhës dhe tjetrin pasi të përfundojë çdo rresht.
Fëmijët më të mëdhenj mund të shkruajnë çdo detyrë në një shënim ngjitës, sipas vështirësisë, dhe të bëjnë një detyrë në të njëjtën kohë. Nxitini ata të bëjnë gjënë më të vështirë fillimisht, në mënyrë që të mos stresohen për këtë gjatë gjithë natës. Besimi dhe këmbëngulja ndërtohen kur fëmijët plotësojnë pjesë më të mëdha vetëm.
Optimizmi
Fëmijët optimistë i shohin sfidat dhe pengesat si të përkohshme dhe të mundshme për t’u kapërcyer, kështu që ata kanë më shumë gjasa të kenë sukses.
Por ekziston një pikëpamje dramatike e kundërt: pesimizmi. Fëmijët që janë pesimistë i shohin sfidat si të përhershme, si blloqet e çimentos që janë të pamundura për t’u lëvizur.
T’u mësojmë fëmijëve optimizmin fillon me ne. Fëmijët i adoptojnë fjalët tona si zërat e tyre të brendshëm, kështu që gjatë ditëve të ardhshme, përshtatuni me mesazhet tuaja tipike dhe vlerësoni këndvështrimin që u ofroni fëmijëve tuaj.
Mesatarisht, a do të thoni se në përgjithësi jeni më pesimist apo optimist? Zakonisht i përshkruani gjërat si pozitive apo negative; gjysmë plot ose bosh; mirë apo keq; përmes syzeve me ngjyrë rozë apo blu? A do të thonë miqtë dhe familja juaj të njëjtën gjë për ju?
Nëse shihni se jeni duke u anuar në anën gjysmë të zbrazët, mbani mend se ndryshimi fillon duke u parë në pasqyrë. Nëse shihni pesimizëm, shkruani se përse do të ndihmonte të bëheshit më optimist.
Ndryshimi është i vështirë, por është e rëndësishme të jeni shembulli i asaj që dëshironi që fëmija juaj të mësojë.
Autorja: Michele Borba, EdD, është një psikologe edukative, eksperte prindërimi dhe autore e “Thrivers: The surprising reasons why some kids struggle and others shine” dhe “UnSelfie: Why empathetic kids succeed in our all-about world”.
Burimi: CNBC