Rënia e Kabulit nga talebanët po krahasohet me rënien e Saigon në Vietnamin e Veriut në 1975. Të dyja tërheqjet sigurisht që ndajnë disa tipare të përbashkëta – evakuimi i trazuar, kaotik, braktisja e shumë aleatëve amerikanë në terren dhe poshtërimi i superfuqisë amerikane. Por një analog më i afërt me atë që ka të ngjarë të ndodhë në Afganistan gjatë javëve të ardhshme është të shikoni se çfarë bënë talebanët herën e fundit që erdhën në pushtet në Kabul në shtator 1996.
Pastaj, talebanët imponuan “Emiratin e tyre Islamik” mbi popullsinë. Ndërsa ky nuk ishte “kalifati” që u shpall nga ISIS në Irak pothuajse dy dekada më vonë, ai ishte mjaft i ngjashëm, jo më pak sepse udhëheqësi i talebanëve, e quajti veten “Komandanti i Besnikëve”, i cili pretendoi në mënyrë modeste jo vetëm udhëheqjen e talebanëve, por të të gjithë muslimanëve kudo.
Talibanët imponuan vizionin e tyre ultra-purist të Islamit në pjesën më të madhe të vendit. Gratë duhej të mbanin burka dhe të qëndronin në shtëpi nëse nuk shoqëroheshin nga një i afërm mashkull.
Muzika, televizioni dhe madje edhe balonat u ndaluan. Nuk kishte media të pavarura afgane; vetëm Radio Sheriat që shpërtheu propagandën talebane.
Në një jehonë shqetësuese se si nazistët i trajtuan hebrenjtë, talebanët e detyruan popullsinë e vogël hindu të vendit të vishte veshje të veçanta.
Këto dekrete u zbatuan nga policia fetare e Ministrisë për Promovimin e Virtytit dhe Parandalimin e Vesit.
Në Kabul, një nga disa devijimet në dispozicion ishin ekzekutimet publike të ndjekura mirë në ish-stadiumin e futbollit. Viktimat, përfshirë gra, u vranë me gurë ose u qëlluan në kokë.
Vahid Mojdeh, një ish-zyrtar taleban, vuri në dukje në kujtimet e tij se “talebanët ishin torturues të pamëshirshëm, teknika e tyre më e përdorur ishte rrahja e njerëzve me kabllo elektrike”.
Në intervistat e kryera me udhëheqësit talebanë para 11 shtatorit, ata mbrojtën mbajtjen e grave në shtëpi dhe të mbuluara me burka duke thënë se këto ishin thjesht normat kulturore të kulturës afgane. Por ajo që talebanët nuk e pranuan ishte se këto ishin vërtet normat shoqërore të grupit etnik Pashtun, të cilat përbënin pothuajse të gjithë udhëheqjen e lëvizjes së tyre.
Për grupet e tjera etnike në Afganistan, të tilla si Taxhikët, Hazaret dhe Uzbekët, dhe banorët e qyteteve më të mëdha, veçanërisht Kabulit, politikat e talebanëve ishin importe nga një kulturë tjetër.
Talibanët e quajtën sundimin e sheriatit, ligjin islam. Sipas pikëpamjes së tyre, pasi të sundonte sheriati, afganët do të bëheshin të virtytshëm dhe kështu do të krijohej shoqëria e përsosur. Por talebanët nuk kishin asnjë politikë të vërtetë për të qeverisur. Ata kryesuan kolapsin total të asaj që mbeti nga ekonomia afgane pas dy dekadash lufte. Një mjek në Kabul në 1999 tha se ai fitonte vetëm gjashtë dollarë në muaj.
Kur ata ishin në pushtet para 11 shtatorit, talebanët ishin paria në skenën botërore. Vetëm tre vende e njohën lëvizjen e luftëtarëve fetarë, për shkak të trajtimit të tyre ndaj grave, të dhënave të këqija të të drejtave të njeriut dhe sigurimit të strehës së sigurt për Al Kaedën.
Kur Osama bin Laden u detyrua të largohej nga strehimi i tij në Sudan në 1996, ai fluturoi në atë që shpresonte të ishte një parajsë e re, Afganistan. Pasi ishte në Afganistan, një ministër i kabinetit talebanë i tha Bin Laden, “Ne i shërbejmë tokës mbi të cilën ecni”. Një tjetër ministër i lartë taleban i tha udhëheqësit të al Kaedës, “Zoti nuk do të ketë turp prej teje sepse ti je kampioni i të shtypurve dhe ke bërë luftë të shenjtë përkrah të shtypurve.”
Por edhe kritikët më të ashpër të talebanëve para 11 shtatorit nuk mund të mohonin një arritje të tyre: Ata rivendosën rendin në pjesën më të madhe të vendit. Gjatë fillimit të viteve 1990, Afganistani ishte bërë një arnim i shtëpive të zotëruara nga komandantët e luftës që përfshinin afganët në një luftë brutale civile. Talibanët mposhtën shumicën e atyre kryekomandantëve dhe sollën rendin dhe ligjin me koston e imponimit të një teokracie drakoniane.
Një regjim taleban “i ri”?
Talebanët po pretendojnë sot se kanë ndryshuar gjatë dy dekadave të fundit; se ata janë një regjim taleban më i mirë, më i butë.
Të martën zyrtarët talebanë dhanë konferencën e tyre të parë për shtyp që nga fitorja e tyre. Zëdhënësi i talebanëve Zabihullah Mujahid pohoi, “Emirati Islamik është i përkushtuar ndaj të drejtave të grave brenda kuadrit të Sheriatit.”
“Brenda kuadrit të sheriatit” është modifikuesi i rëndësishëm në këtë pohim, meqenëse kuptimi i talebanëve për sheriatin do të thotë që gratë nuk mund të punojnë jashtë shtëpive të tyre, përveç ndoshta në disa role shumë të kufizuara, siç është puna si mjekë që trajtojnë vetëm pacientet femra.
Gjithashtu, zyrtarët talebanë ndonjëherë kanë pohuar se ata favorizojnë arsimin për femrat, por në zonat e Afganistanit që kanë marrë kontrollin brenda dy viteve të fundit, ky dispension shtrihet vetëm tek vajzat nën moshën 12 vjeç.
Në konferencën për shtyp të së martës, zëdhënësi taleban deklaroi një “amnisti” të përgjithshme për armiqtë e talebanëve. Turmat e mijëra afganëve që po rrethojnë aeroportin e Kabulit për të ikur nga vendi i tyre sugjerojnë se ekziston një shkallë e lartë skepticizmi në lidhje me këto pretendime për amnisti. Në të vërtetë, në maj talebanët i prenë kokën Sohail Pardis, i cili ishte një përkthyes i ushtrisë amerikane.
Të martën një fotograf për Los Angeles Times dokumentoi rrahjet brutale që talebanët u shkaktuan grave dhe fëmijëve jashtë aeroportit të Kabulit.
Ndërkohë, gratë pothuajse janë zhdukur plotësisht nga rrugët e Kabulit, sipas Clarissa Ward të CNN.
Arsye të tjera për skepticizëm në lidhje me një regjim taleban të reformuar erdhën në një raport të OKB-së të lëshuar në qershor që përshkruante marrëdhëniet midis al-Kaedës dhe talebanëve si “të lidhura ngushtë”.
Në vitet para 11 shtatorit, shumë miliona afganë jetuan nën zgjedhën e sundimit brutal të paaftë të talebanëve. Ata kanë arsye të forta sot për të qenë skeptikë ndaj talebanëve “më të mirë, më të butë”.
Tashmë po krijohet rezistenca e armatosur ndaj talebanëve, e udhëhequr nga Ahmad Massoud, djali i komandantit legjendar ushtarak afgan, Ahmad Shah Massoud, i cili u vra nga njerëzit e Bin Ladenit vetëm dy ditë para sulmeve të 11 shtatorit.
Duke u bashkuar me atë rezistencë është Amrullah Saleh, i cili të martën tha se ai është udhëheqësi i afganëve; një pretendim legjitim që kur ai u zgjodh në postin e nënkryetarit, ndërsa ish-presidenti afgan Ashraf Ghani është larguar nga vendi.
Burimi: CNN