Të mërkurën, katër persona – asnjë prej të cilëve nuk janë astronautë profesionistë – janë mbërthyer në një kapsulë mbi një raketë SpaceX 200 metra të gjatë, e cila i ka hedhur ata me shpejtësinë e zërit dhe deri në 17.500 kilometra në orë.
Ky mision, i quajtur Inspiration4, është misioni i parë orbital në historinë e fluturimeve hapësinore që do të ketë personel tërësisht nga turistë ose ndryshe jo-astronautë.
Nisja u bë mërkurën nga ora 8:02 pasdite (1:02 e mëngjesit me orën lokale) nga Qendra Hapësinore Kennedy e NASA-s në Brevard County, Florida.
Udhëtimi tre-ditor do të bëjë që kuarteti të fluturojë i lirë nëpër orbitën e Tokës, duke fshikulluar rreth planetit një herë në 90 minuta ndërsa udhëtarët pluskojnë, të nxitur nga mikrograviteti, dhe të marrin pamje panoramike të planetit tonë. Për të ndaluar udhëtimin, anijet e tyre kozmike do të zhyten përsëri në atmosferë për një ri-hyrje të zjarrtë dhe do të ulen në brigjet e Floridës. Dhe po, për të tri ditët në hapësirë, udhëtarët do të duhet të ndajnë një tualet të veçantë me gravitetin zero, i vendosur pranë majës së kapsulës. Nuk do të ketë dush dhe ekuipazhi të gjithë do të duhet të flenë në të njëjtat vende të mbështetura ku do të hipin gjatë nisjes.
Kjo është larg nga hera e parë që civilët kanë udhëtuar në hapësirë. Megjithëse NASA ka qenë kundër miratimit të jo-astronautëve për misione rutinë pas vdekjes së Christa McAuliffe, një mësuese e shkollës në New Hampshire e cila u vra në katastrofën Challenger në 1986, një grup kërkuesish të pasur paguan rrugën e tyre drejt Stacionit Ndërkombëtar të Hapësirës në vitet 2000 përmes një kompanie të quajtur Space Adventures. Miliarderi i menaxhimit të investimeve amerikane Dennis Tito u bë i pari që vetëfinancoi një udhëtim në 2001 me qëndrimin e tij tetë-ditor në Stacionin Hapësinor Ndërkombëtar, dhe gjashtë të tjerë erdhën pas tij. Ata të gjithë rezervuan udhëtime së bashku me astronautët profesionistë në anijen kozmike ruse Soyuz.
Ky mision, megjithatë, është faturuar si fillimi i një epoke të re të udhëtimit në hapësirë, në të cilën njerëzit mesatarë, në vend të astronautëve të zgjedhur nga qeveria dhe aventurierët e rastit, mbajnë mantelin e eksplorimit të hapësirës.
Por për të qenë të qartë, ne jemi ende shumë larg nga ai realitet, dhe ky udhëtim është ende larg nga “mesatarja”. Është një mision i zakonshëm, i vetëm i financuar nga një miliarder themelues i një kompanie të përpunimit të pagesave, dhe megjithëse detajet e çmimit nuk janë bërë publike, ka të ngjarë të kushtojë më shumë se 200 milion dollarë. (Sipas një raporti të qeverisë, kapsula e SpaceX Crew Dragon kushton afërsisht 55 milion dollarë për vend.)
Këtu keni një përmbledhje të asaj që po ndodh dhe pse ka rëndësi.
Pasagjerët: Një miliarder, një i mbijetuar nga kanceri, një gjeolog dhe një fitues i lotarisë
- Jared Isaacman, 38 vjeç, themeluesi miliarder i kompanisë së përpunimit të pagesave Shift4, i cili gjithashtu financon personalisht të gjithë këtë mision.
- Hayley Arceneaux, një 29-vjeçare e mbijetuar nga kanceri, e cila tani punon si asistente mjekësore në St. Jude, spitali ku u trajtua, në Memphis, Tennessee. Ajo do të jetë personi i parë me një pjesë proteze të trupit që do të shkojë në hapësirë dhe do të shërbejë si zyrtare kryesore mjekësore e fluturimit. Shën Juda zgjodhi Arceneaux për këtë mision si kërkesë të Isakmanit, sipas një dokumentari të Netflix, dhe, në atë kohë, ajo tha se ishte aq e panjohur me udhëtimet në hapësirë saqë pyeti nëse do të udhëtonte në Hënë, pa e ditur që njerëzit nuk e kanë vënë këmbën në Hënë në 50 vjet.
- Sian Proctor, 51 vjeç, një gjeologe dhe edukatore që u zgjodh për një vend në këtë mision përmes një postimi në mediat sociale, në të cilën ajo nxjerr në pah veprat e saj artistike të lidhura me hapësirën dhe frymën sipërmarrëse. Ajo do të jetë vetëm gruaja e katërt me ngjyrë nga SHBA që udhëton në orbitë.
- Chris Sembroski, një punonjës 42-vjeçar i Lockheed Martin me qendër në Seattle dhe ish këshilltar kampi në Kampin Hapësinor të famshëm në Alabama. Ai fitoi vendin e tij përmes një llotarie ku hyri duke i dhuruar Spitalit të Fëmijëve St. Jude, megjithëse ai nuk ishte fituesi zyrtar. Miku i tij kapi vendin dhe, pasi vendosi të mos shkonte, ia transferoi atij.
Isaacman-i cili do të bëhet miliarderi i tretë që do të financojë një udhëtim në hapësirë në tre muajt e fundit dhe i pari që bleu një udhëtim në orbitë në një kapsulë SpaceX-po e faturon këtë mision si një që ai shpreson se do të frymëzojë hapësirën e ardhshme aventurierë, pra emri i misioneve, Frymëzimi4. Ai gjithashtu po e përdor atë si qendrën për një mbledhje fondesh prej 200 milion dollarësh për Spitalin e Fëmijëve St. Jude, 100 milion dollarë nga të cilët ai i dhuroi personalisht dhe pjesën tjetër ai shpreson të mbledhë përmes donacioneve në internet dhe një ankandi të ardhshëm.
Deri më tani, një mbledhje fondesh ka sjellë 30 milionë dollarë nga qëllimi i tij prej 100 milionë dollarësh.
Si ndodhi e gjithë kjo?
Inspiration4 është tërësisht fëmija i trurit të Jared Isaacman dhe SpaceX.
Isaacman filloi të fluturojë në mënyrë rekreative me avionë me motor të vetëm në mesin e viteve 2000 dhe krijoi një etje të pashuar për të shkuar më lart dhe më shpejt, duke u zhvendosur përfundimisht në aeroplanë me dy motorë, pastaj avionë, pastaj avionë të shkallës ushtarake që mund të kapin shpejtësinë e zërit.
Secili nga pasagjerët e Isakmanit u përzgjodh në një mënyrë të ndryshme: Ai i kërkoi Shën Jude të zgjidhte një ofrues të kujdesit shëndetësor të mbijetuar nga kanceri, dhe organizata zgjodhi Arceneaux. Proctor fitoi një konkurs online veçanërisht për njerëzit që përdorin Shift4, platforma e pagesave që drejton Isaacman. Dhe Sembroskit iu dha vendi i tij nga një person që fitoi një lotari për njerëzit që dhuruan për Shën Judën. (Sembroski gjithashtu hyri në short, por nuk ishte fituesi origjinal.)
Isaacman i tha CNN Business se ai u ul me SpaceX për të fshehur profilin e fluturimit. Ai në mënyrë specifike donte që Crew Dragon të orbitonte më lart se Stacioni Hapësinor Ndërkombëtar, kjo është arsyeja pse anija kozmike do të orbitojë rreth 350 kilometra mbi Tokë – afërsisht 160 kilometra mbi vendin ku orbiton stacioni hapësinor.
Sa e rrezikshme është kjo?
Sa herë që një anije kozmike largohet nga Toka, ka rreziqe dhe nuk ka matje perfekte për parashikimin e tyre.
Por NASA vlerëson se Crew Dragon ka një shans 1 në 270 për dështim katastrofik, bazuar në një metrikë që përdor agjencia hapësinore. Për krahasim, misionet e anijes hapësinore të NASA-s në vitet 1980 deri në fillim të viteve 2000 përfundimisht regjistruan një normë dështimi prej rreth 1 në çdo 68 misione.
Për shkak të rreziqeve të qenësishme të hedhjes së një anije kozmike më shumë se 28,162 kilometra në orë, shpejtësia që lejon një objekt të hyjë në orbitën e Tokës, Inspiration 4 është më i rrezikshëm sesa shakatë e shkurtra nën-orbitale të bëra nga miliarderët Jeff Bezos dhe Richard Branson.
Përveç rreziqeve të shumta të vetë lëshimit, në të cilat raketat në thelb përdorin shpërthime të kontrolluara më të fuqishme se shumica e bombave të kohës së luftës për të rritur shpejtësinë e mjaftueshme për t’u shkëputur nga graviteti, ekziston edhe procesi i ri-hyrjes. Kur kthehen nga orbita, temperaturat e jashtme të Crew Dragon mund të arrijnë deri në 1,927 gradë Celcius, dhe astronautët mund të përjetojnë 4.5 G fuqi duke i shtyrë në vendet e tyre, të gjitha ndërkohë që atmosfera gjithnjë e më e dendur fshikullon rreth kapsulës.
Gjatë një dokumentari të Netflix për misionin Inspiration4, Musk përshkroi një kapsulë që po kalonte si “një meteor flakërues”.
“Dhe kështu është e vështirë të mos avullohesh,” shtoi ai.
Pas kësaj Crew Dragon duhet të vendosë parashutë për të ngadalësuar zbritjen e tij dhe për të bërë një përplasje të sigurt në oqean para se anijet e shpëtimit të mund t’i lëvizin katër pasagjerët në tokë të thatë.
Përkundër rreziqeve, një ish-shef i NASA-s dhe zyrtarë të sigurisë në karrierë kanë thënë se Crew Dragon ka të ngjarë të jetë mjeti më i sigurt i ekuipazhit që ka fluturuar ndonjëherë.
Automjeti: Crew Dragon i SpaceX
Të katër pasagjerët do të kalojnë të gjithë misionet në bordin e një kapsule SpaceX Crew Dragon, një anije kozmike e gjerë 13 metra, në formë ‘gumdrop’, e cila shkëputet nga raketa Falcon 9 e SpaceX pasi arrin shpejtësinë orbitale.
Kapsula SpaceX Crew Dragon u zhvillua nga kompania e raketave të Elon Musk për qëllimin specifik të transportit të astronautëve të NASA-s dhe nga Stacioni Hapësinor Ndërkombëtar, gjë që e bëri për herë të parë në maj 2020.
Që atëherë, SpaceX ka nisur dy misione shtesë Crew Dragon për NASA-n.
Sidoqoftë, SpaceX lejohet të shesë vende – ose misione të tëra – kujtdo që zgjedh kompania. Megjithëse NASA pagoi për pjesën më të madhe të zhvillimit të Crew Dragon, sipas kushteve të marrëveshjes midis agjencisë federale dhe kompanisë, SpaceX ende zotëron dhe operon teknikisht automjetin dhe mund ta përdorë atë për çfarëdo qëllimi komercial që dëshiron.
Misionet e Crew Dragon në të ardhmen e afërt përfshijnë gjithashtu një përzierje të fluturimeve të porositura nga NASA në ISS dhe misione të turizmit hapësinor.
Për këtë mision, Crew Dragon do të pajiset përsëri me një kube xhami gjigante në majë të anijes kozmike posaçërisht për ekuipazhin që të zhytet në pamje panoramike të kozmosit.
Burimi: CNN