A e blen paraja lumturinë? Varet. Nëse jeni të varfër dhe të paaftë për të përballuar nevojat bazë (p.sh., ushqim, strehim, rroba), atëherë po. Por nëse tashmë keni miliona dollarë në bankë, nëse më shumë para do t’ju bëjnë më të lumtur varet nga mënyra se si shpenzohen paratë shtesë.
Për shembull, materialistët shpesh përfundojnë duke shpenzuar para në mënyra që nuk e rrisin lumturinë e tyre. Materializmi i referohet një sistemi vlerash ose besimi që i jep rëndësi më të madhe ambicieve të kësaj bote dhe zotërimit të pasurive. Përdorimi i parave për të fituar pasuri materiale për hir të tyre, megjithatë, ka më pak gjasa të rrisë lumturinë sesa shpenzimi i parave për të kënaqur nevojat psikologjike – rritja e autonomisë së dikujt, ndërtimi i lidhjeve të forta shoqërore, mësimi i gjërave të reja, përdorimi i aftësive të dikujt, etj.
Pra, për të kuptuar marrëdhënien midis parasë dhe lumturisë, është e rëndësishme të kuptoni arsyet ose motivet për të dëshiruar pasuri (d.m.th. dua më shumë para për të shpenzuar… për çfarë?) Duke u mbështetur në kërkimet e mëparshme, një studim i fundit përdor teorinë e vetëvendosjes për të eksploroni motivet e fitimit të parave, ndikimin e motiveve në mirëqenien dhe shëndetin mendor dhe nëse është e mundur të promovohen “arsye të shëndetshme” për të fituar para. Ky hetim, nga studiuesit Manganelli dhe Forest, do të publikohet në numrin e shkurtit 2022 të Applied Research in Quality of Life.
Hetimi i lidhjes midis parave dhe lumturisë
Studimi 1
Mostra: 633 (66 përqind gra); mosha mesatare 34 vjeç.
Masat: Shkalla e motiveve për të fituar para, e cila mat dhjetë motive për të fituar para. Këto motive janë renditur më poshtë (me arsyet e mostrave në kllapa):
- Bamirësi (Për të dhuruar para për ata që kanë nevojë.)
- Mbështetja e familjes (Për t’u kujdesur për arsimin universitar të fëmijëve të mi.)
- Liria (Të drejtoj jetën time pa asnjë ndërhyrje nga askush tjetër.)
- Impuls (Për të shpenzuar para prej impulsit.)
- Koha e lirë (Për të shpenzuar kohë dhe para për hobi të mia.)
- Vlera e tregut (Për të marrë vetëm kompensim për punën time.)
- Tejkalimi i dyshimit në vetvete (Për të vërtetuar se nuk jam aq budalla sa supozuan disa njerëz.)
- Krenaria (Të ndihem krenar për veten.)
- Siguria (Për të mbajtur një bilanc të arsyeshëm bankar për raste urgjente.)
- Krahasimi social (Të kem një shtëpi dhe makina që janë më të mira se ato të fqinjëve të mi.)
Studimi 2
Mostra: 464 (55 përqind gra); mosha mesatare 31 vjeç.
Masat: Motivet për të fituar para dhe pesë masa të tjera, siç përshkruhet më poshtë.
- Kënaqësia e nevojës: Nevojat për autonomi (“Unë ndjej se zgjedhjet e mia shprehin veten time të vërtetë”), kompetencë (“Unë ndjej se mund të kryej me sukses detyra të vështira”) dhe lidhje (“Ndihem i afërt dhe i lidhur me njerëz të tjerë që janë të rëndësishëm për mua”) janë matur duke përdorur shkallën e balancuar të masës së nevojave psikologjike.
- Nevojë për zhgënjim: Frustrimi i nevojave për autonomi (“Ndihem i penguar të bëj zgjedhje në lidhje me mënyrën se si i bëj gjërat”), kompetencë (“Ka situata të cilat më bëjnë të ndihem i papërshtatshëm”) dhe lidhje (“Ndjej se njerëzit e tjerë nuk më pëlqejnë”) u vlerësuan duke përdorur shkallën e pengimit të nevojave psikologjike.
- Mirëqenia: Afekti pozitiv (frekuenca e përjetimit të emocioneve pozitive) u vlerësua duke përdorur formën e shkurtër të Programit të Ndikimit Pozitiv dhe Negativ (PANAS-SF). Mirëqenia e përgjithshme u vlerësua me masën e mirëqenies psikologjike (niveli i pajtimit me shtatë pika të tilla si “Jeta ime ka kuptim dhe qëllim”).
- Sëmundja: Nënshkalla e ndikimit negativ të PANAS-SF vlerësoi shpeshtësinë e përjetimit të emocioneve negative. Për më tepër, simptomat e depresionit (p.sh., lodhja, pagjumësia, oreksi i dobët) u matën duke përdorur formën e shkurtër të Shkallës së Depresionit të Qendrës për Studime Epidemiologjike.
- Materializmi: Vlerësohet me Shkallën e Vlerave Materialiste (niveli i marrëveshjes me nëntë artikuj të tillë si “Unë i admiroj njerëzit që zotërojnë shtëpi, makina dhe rroba të shtrenjta”).
Studimi 3
Mostra
Grupi eksperimental: 19 (15 gra); mosha mesatare 41 vjeç.
Grupi i kontrollit: 21 (12 gra); mosha mesatare 24 vjeç.
Masat: Motivet për të fituar para; Përveç kësaj, u krye një kontroll manipulimi për të përcaktuar nëse ndërhyrja (një seminar mbi motivet për të fituar para) kishte efektin e pritur. Konkretisht, pjesëmarrësit në grupin eksperimental u pyetën nëse seminari i kishte ndihmuar të identifikonin motivet e tyre për të fituar para, ndikoi në zakonet e tyre të shpenzimeve dhe ndryshoi perceptimin e tyre për paranë.
Motive të shëndetshme dhe jo të shëndetshme për të fituar para
Hulumtimi shqyrtoi se çfarë na motivon për të fituar para, ndikimin e këtyre motiveve në shëndetin mendor dhe mundësinë e inkurajimit të njerëzve që të adoptojnë motive të shëndetshme për të fituar para.
Hetimi i parë arriti në përfundimin se motivet për të fituar para mund të ndahen në tre:
- I vetë-integruar (duke përfshirë bamirësinë, lirinë, vlerën e tregut, krenarinë dhe kohën e lirë)
- I paintegruar (përfshirë impulsin, tejkalimin e dyshimit në vetvete dhe krahasimin social)
- Stabiliteti financiar (përfshirë sigurinë dhe mbështetjen e familjes)
Hetimi i dytë zbuloi se arsyet e vetë-integruara për të dëshiruar para shoqërohen me kënaqësi të madhe të nevojës psikologjike për autonomi, kompetencë dhe lidhje – dhe kështu me mirëqenie më të madhe. Grumbullimi i pasurisë për arsye jo të integruara, në të kundërt, shoqërohet me zhgënjimin e nevojave psikologjike dhe një sëmundje më të madhe.
Motivi i stabilitetit financiar lidhej edhe me kënaqësinë më të lartë të nevojave dhe mirëqenien. Pse? Ndoshta sepse paratë e shpenzuara për të kënaqur nevojat bazë (për veten dhe familjen) shpesh rrisin ndjenjën e autonomisë dhe kompetencës dhe forcojnë marrëdhëniet, duke përmirësuar kështu mirëqenien.
Analiza e të dhënave tregoi se zhgënjimi i nevojës shpjegon efektet negative të materializmit në shëndetin mendor; megjithatë, këto efekte janë “përfshirë plotësisht nga motivet jo të integruara për të fituar para”. Në mënyrë të veçantë, efektet negative të materializmit në shëndetin mendor ndodhin sepse individët materialistë priren të “shpenzojnë para në mënyrë impulsive, veçanërisht për të kompensuar ndjenjat e dyshimit për veten, si dhe për t’u dukur më mirë se të tjerët”.
Së fundi, gjetjet nga Studimi 3 sugjerojnë se mund të jetë e mundur të ndihmohen njerëzit të bëhen më të vetëdijshëm për motivet e tyre parash dhe të dekurajohen “motivet jo të integruara”. Studimi 3 kishte disa kufizime (p.sh., madhësia e vogël e kampionit), kështu që rezultatet presin përsëritjen.
Konkluzioni
Paraja mund të blejë lumturinë. Kjo është e vërtetë për dy grupe:
- Ata që nuk mund të përballojnë nevojat themelore të jetës dhe duan para për të kënaqur nevojat e tyre fiziologjike dhe të sigurisë (p.sh. ushqim, strehim, rroba).
- Ata që synojnë të përdorin paratë për të kënaqur nevojat e tyre themelore psikologjike – nevojën për autonomi, kompetencë dhe lidhje (p.sh., për të drejtuar biznesin e tyre, për të zotëruar një aftësi, për të ndihmuar një të huaj).
Burimi: Psychology Today